Umbrela patrata

Umbrela patrata

marți, 5 iunie 2012

„La vulturul de mare cu peştele în ghiare“


Astazi am vazut o imagine postata de catre Arhivele Nationale Timis. Din pacate, brand-ul la care facea referire nu era unul banatean, ci era un nume de referinta al magazinelor elegante din capitala in perioada interbelica. Pe la 1750, in Bucuresti si in tara, exista o moda ca negustorii sa dea denumiri cat mai hazlii pravaliilor, dar si carciumilor, hotelurilor, restaurantelor: "La trei ochi sub plapoma", "Hanul lui Maniuc", "La trei chiftele", "Carul cu bere", "La camila de aur", "Hanul Bazarca", "La ruleta", "La balonul national" samd.
In 1878, când Theodor Atanasiu si-a deschis pravalia pe strada Bazarca, in zona Mosilor, nimeni nu banuia ca va deveni o mare afacere si va fi unul dintre cele mai elegante si mai renumite magazine ale capitalei. Aici isi desfacea privirilor curioase ale pretiosei clientele panzeturile felurite la preturi adecvate tuturor buzunarelor. Locul era spatios si bine amplasat, marginit de trei strazi importante si circulate. Atanasiu a fost om destept si l-a angajat pe graficianul H. Furch si a lansat o ampla campanie publicitara. Acesta era un advertiser cunoscut in lumea de afaceri interbelica de vreme ce realizase inca din anul 1923 afise publicitare ingenioase pentru un alt magazin cunoscut in acea perioada, „La Ruleta“ , magazin amplasat in Piata Sf. Gheorghe.
Acesta a lansat o campanie in toata regula, tiparind calendare, anunturi, cu foi volante, reclame plasate pe cutiile cu chibrituri si machete publicitare care au tiparite in principalele publicatii ale timpului cum era ziarul monden „Realitatea ilustrată“ unde apareau afise frumos realizate, cu o grafica rafinata , bogate in informatiile de interes pentru onorabila clientela. Denumirea data de Atanasiu pravaliei sale nu avea nimic de-a face cu panzeturile, iar „La Vulturul  de mare cu peştele în ghiare “ putea sa fie un nume care sa conduca la un esec total.Dar bucurestenii l-au retinut si chiar le-a placut.
Una dintre cele mai frumoase lucrari de design infatiseaza i tanara japoneza purtând un chimono, inconjurata de ramuri de cires unde este specificat faptul ca un metru de crepon japonez costa 39 de lei, sau un altul in care apare o corabie cu panze albe, insotita de mesajul: „Albituri dela 1878 mare specialitate a magazinului“. Furch marja foarte mult pe prezenta feminina. Intr-un alt afis era creionata o doamna inalta, supla, delicata care se dezbraca de un furou in spatele unui paravan pe care un catel incapatanat se chinuia sa il darame. Mesajul era simplu si clar: „Albituri pentru lingerie şi trusouri“.
Reclama devenea tot mai agresiva in ajun de Craciun si graficianul nu s-a sfiit sa –l infatiseze pe Mos Craciun sugubat intr-o postura putin smechereasca, facand cu ochiul unei doamnei si indemnand-o: „Veniţi la noi, şi vă veţi convinge Doamnă, că în toate raioanele noastre puteţi găsi cele mai fermecătoare şi practice cadouri. Întotdeauna complect asortat cu ultimele noutăţi: p
ânzeturi, chiffoane, stofe, mătăsuri, cretoane, perdele de reţea, storuri, covoare, preşuri, dantele, ciorapi, articole de mercerie etc. – într-un cuvânt tot ce pretinde gospodăria, reputaţia magazinului nostru este cea mai bună garanţie că, calităţile (sic!) şi preţurile sunt ne’ntrecute“.
Oferta pravaliei era bogata si atent prezentata, conform tendintelor modei pariziene care lua ochii domnitelor: "rochite albe pentru tennis", "flanele calduroase", ämerica, olanduri, picheturi fine", "tissu anglais", ëponjuri si zefiruri", "percal", "crepe de China, musulin princess, kascha de lana".
Furch nu avea nevoie sa iasa in evidenta si isi semna toate lucrarile discret, in partea laterala a fiecarui afis.
Inca de atunci era foarte atent la maniera in care construia brandul: pe langa semnatura plasata de fiecare data in acelasi loc, adauga anul realizarii lucrarii, iar in partea de jos a machetei, in aceeasi ordine mereu respectata adauga:sigla magazinului, numele stilizat al societatii "Theodor Atanasiu & Co", si adresele: strada bazarca nr 1, strada Carol numerele 76-78-80-82, strada Hanelor nr 21.
Cand zona Carol - Bazarca - Mosilor urma sa intre in renovare, actionarii au prezentat primariei propunerea ca firma sa cedeze cladirile care erau sub incidenta exproprierii in schimbul unui teren pe care sa fie ridicat noul sediu al magazinului "La vulturul de mare cu pestele in ghiare" pentru ca firma sa nu isi inceteze activitatea. Sediul nou, amplasat la intersectia strazilor Baratiei cu Calea Mosilor a functionat pana la nationalizare. Apoi a mai murit un brand! 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu