Astazi, din vechea nebunie n-a mai ramas decat Mos Craciun , cel de acum 4 ani, cand clientii isi permiteau costuri de productie ridicate, iar piata avea o alta dinamica de sarbatori.
A ramas la fel de grasut, imbracat in mantaua lui rosie care inca nu e peticita si nici decolorata de folosirea indelungata. Inca pe chipul sau razbate bunatatea si spiritul generos. Guvernul nu i-a diminuat pensia, nu are de-a face cu sistemul de sanatate sau cu lipsa lui si nici nu este angajat politic in vreun partid.
Dar, daca il priviti cu atentie, din mosul de acum 4 ani a ramas doar aparenta. Sacul este peticit si pe jumatate gol. Dar noi ne incapatanam sa il prezentam in aceleasi ipostaze, pentru ca asa uitam de criza, refuzam sa recunoastem ca vremea campaniilor destepte s-a cam dus, ca stocurile de azi inca umplu depozitele clientilor, inacapatanandu-se sa ramana nevandute pe raft, iar oamenii merg sa se plimbe in supermarket si mai putin sa cumpere. Nu-s bani, inflatia e mare. Si somajul e in crestere. Lumea nu mai are rabdare! Viata le-a luat-o inainte.
De-aceea e bine sa ne spunem povestea lui Mos Craciun. El e batran, nins in par si inca bun, si s-a nascut in secolul 19, in America. Iar America s-a grabit sa - l arate lumii-ntregi: mosul cu bujori in obrajori, cu parul alb si lins, vesel si curajos, imbracat cu costumul lui rosu , cu burta mare taiata in doua de centura lata din piele maro, care inconjoara pamantul in sania trasa de reni si imparte cadouri impreuna cu echipa sa de elfi.
Mos Craciun a fost cel mai tare om de marketing. Imaginea lui a vandut produsele multor companii si a facut fericiti milioane de copii.
Mos Craciun "a vandut" orice: sticle nenumarate de Coca-Cola, felicitari, jucarii, parfumuri si bijuterii, haine si masini. Mosul nu s-a sfiit sa ofere nici macar produse de tutun.
Unele companii au facut istorie ajutate de oameni creativi. Astfel, Haddon Sundblom (1899-1976) a creat, de-a lungul carierei sale, trei simboluri corporative importante, si anume: Aunt Jemima, Quaker si vestitul Mos Craciun Coca-Cola.
Primul Mos Craciun a fost creat in 1931, iar designul sau, expus pe un bilboard, a inregistrat un asa mare succes, incat layout-ul a fost folosit timp de 33 de ani.
Dar marketing-ul era la inceputurile sale si se desfasura pe un teren virgin. Astfel, in 1954, Jackie Gleason poarta o scufie de Mos Craciun in timp ce promoveaza stilourile Sheaffer.
Tiparul a cunoscut o explozie o data cu inventarea lui Mos Craciun. Revistele se-ntreceau sa publice pe coperta chipul lui Mos Craciun. Astfel au fost descoperiti doi designeri de succes:
Spre marea mea dezamagire, trebuie sa recunosc: intr-o lume nebuna, oamenii au uitat sa se mai regaseasca in bucurie, in colinde, in jurul bradului sau la gura sobei asteptandu-l pe Mos Craciun. In semn de protest, iarna s-a cam razbunat. A aruncat baloturi mari de zapada peste tara. A acoperit ulitele si bulevardele, a nins satele si orasele, a inghetat geamurile si a izgonit vietatile zgribulite de ger in paduri. Unii spun ca insusi Mosul ar fi ramas inzapezit undeva la granita tarii si ca inca se mai minuneaza cum romanii au uitat si de lopata, si de matura, si de harnicie si de omenie. Doar mormaie in barba ca sunt mari si nu mai cred in Mos Craciun!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu